افزايش هوش افراد از كودكي

زماني كه كودك از وسايل واقعي به چيزهاي مجازي هدايت ميشود، تحرك كه لازمه رشد مغزياش است، بسيار كم ميشود چرا كه انجام پارامترهاي حسي جزو پارامترهاي اصلي رشد مغز در كودك است، اما هنگام بازيهاي كامپيوتري به جاي انجام تحرك، تصور حركت براي كودك شكل ميگيرد.
در واقع زماني كه كودك با بازيهاي ديجيتال سرگرم ميشود وسايل و تصورات غيرحقيقي در مغزش ساختارسازي ميشود و در عمل چيزهاي غيرحقيقي و مجازي به صورت حقيقي متجلي ميشود؛ به عنوان مثال در بازيهاي كامپيوتري وقتي كودك ما عروسكي را ميكشد، در باور مغزي او عملكرد تصويري به صورت حقيقت جلوه ميكند بنابراين حتي كشتن آدمها براحتي در باور او مينشيند.
در حال حاضر با راهكارهاي علمي و عملي در فضاهاي بسيار محدود ميتوانيم كودكان خود را به بهترين پارامترهاي مغزي و توجه و تمركز برسانيم. همه ما ميدانيم با امكان توجه و تمركز كافي ميتوانيم به شناخت كه پايه اصلي آموزش است برسيم. پس چنانچه كودكي توجه و تمركز قوي داشته باشد، قدرت شناخت خوبي در آينده خواهد داشت و از اين طريق ميتوانيم گيرايي آموزشي او را در همه مسائل به حداكثر برسانيم.
پس چه بهتر به جاي اين كه قشنگترين دوره نوجواني كودكان را با سختگيري و كلاسهاي كنكور به دوران سختي تبديل كنيم و هزينههاي هنگفتي بپردازيم، از بدو تولد با پايهريزي پارامترهاي درست مغزي، كودكانمان را به بالاترين توانمندي مغزي برسانيم تا آن زمان كه كودك ما نياز به سرعت عمل دارد بتواند در شرايط بحراني، مثل يادآوري سريع مطالب در موقع امتحانات، از سرعت عمل مغزي خود به خودي استفاده كند. اين مهم انجام نميشود مگر اين كه مادران از چگونگي عوامل تكاملي مغزي كودك اطلاع كلي داشته باشند. مادر ميتواند در هر سني، مناسبترين پيامي را كه مغز لازم دارد به كودك برساند. خوشبختانه دانش تكامل رشد سيستم مغزي نخاعي و وجود تستهاي مختلف هم دلايل تكامل مغز را به خوبي نشان ميدهد و هم با استفاده از اين تستها، راهكارهاي عملكرد مادران در هر سن بخوبي ميتواند مشخص و آموزش داده شود.
مادران براي رسيدن به اين توانمندي ابتدا بهتر است به طور كلي از فوايد و خطرات استفاده از شرايط مختلف براي رشد مغزي كودكشان مطلع شوند تا بتوانند در هر سني برحسب شرايط كودكشان از آن امكان، نهايت استفاده را بكنند. به عنوان مثال در نوزادان و حتي شيرخواران نارس ديده شده كه چسباندن نوزاد به بدن مادر به صورت پوست به پوست ميتواند باعث بالا رفتن توانمنديهاي حركتي، هوشي و سلامت بهتر شيرخوار شود. دانش اين مساله از حيوان استراليايي (كانگورو) گرفته شده و به همين نام در بخشهاي نوزادان به والدين آموزش داده ميشود. همچنين در سنين حدود يك ماهگي اگر مادر از وجود امكانات تحركي خودبهخودي (كه همان رفلكسهاي اوليه شيرخوار محسوب ميشوند) بخوبي و به صورت منظم استفاده كند، ميتواند شيرخوار خود را به توانمنديهاي زودرسي برساند و در نتيجه به ارتقاي تكامل هوش او كمك موثر كند.
بايد توجه داشت مادر تحركات كودك را در 10 ماه اول زندگي كه هنوز به فرآيندهاي ارادي خزيدن، غلتيدن، چهاردست و پا راه رفتن به صورت ماهرانه نرسيده است، تسهيل ميكند. اين زمان بيشترين زمان رشد مغز را شامل ميشود، طوري كه دور سر تا 10ماهگي 11 سانتيمتر بزرگ ميشود. در حالي كه تا 19 سالگي وقت لازم است كه همين ميزان با افزايش اندازه دورسر ايجاد شود. اگر همه تحريك خودبهخودي و ارادي ذكر شده در يك برنامه مدون و منظم پيگيري و اجرا شود، كودك شيرخوار خواهد توانست قدمهاي بزرگي در مسير ارتقاي تكامل مغزي و درنتيجه هوشي خود بردارد به شرطي كه مادر به خوبي از مراحل ارتقاي تكامل مغز مطلع باشد و در هر سني پارامترهاي محيطي لازم كودك را مورد اجرا قرار دهد. بهطوري كه اگر يك بيمار ديابتي ضررهاي مصرف قند را به خوبي بداند و به صورت علمي مطلع باشد، در هر شرايطي، ديابت خود را به بهترين نحو كنترل خواهد كرد و تفهيم اين آموزش در مادر هم تضمين تكامل مغزي كودك است.
دكتر حسين كريمي
متخصص توانبخشي اعصاب اطفال
اللهم اخرجنی من ظلمات الوهم و اکرمنی بنور الفهم